Jumaat, Januari 28, 2011

I'M A TEACHER

entry lps, aku ada bgtau kan pasal aku resign?ya..aku resign dr tempat kerja lama...alasan utama aku resign sbb sistem ofis aku sangat teruk..bos yg sangat buat sakit jiwa..keadaan yg tidak best, sistem yg mcm sial..aku dah lama plan nak resign tp mak aku ckp selagi x dpt keja baru,jgn lah resign dulu sbb xda org nak bantu bapak aku buat belanja rumah...oke lah...aku bertahan gak lah walaupun dah sakit jiwa kat sana...

orang ckp, rezeki biar d dasar lautan yg dalam pun,klu milik kita,tetap akan jd milik kita...aku dpt kol untuk jd guru tuisyen..dgn serta merta aku dah yakin 100% nak resign..belum pun aku bgtau bos aku yg sengek 2 psl nak resign,aku dpt offer as a replacement teacher..tanpa ragu2 dan perasaan was-was,aku msj bos ckp aku nak resign..dia pn tnpa ragu-ragu mengatakan 'oke'..WTF...nmpk sgt dah x sbr nak halau aku mcm dia buat ngn mus..

and now, i'am a teacher..biarpun xdi iktiraf oleh kemeterian pelajaran malaysia, tapi aku tau aku seorang guru..cita2 aku dr kecik mmg nak jd cekgu..peduli hapa ku org ckp cita2 ni dah lapuk...dah basi..sbb zaman2 aku kecik2 dulu, asal je cekgu2 tnya cita2 nak jd apa, confirm kebanyakan murid akan jwb nak jd cekgu..zaman aku x melenium..masih lg zaman paleolitik..xda y2k segala..dlm fikiran bdk2 xmelenium mcm aku ni, cekgu 2 mmg orang paling hebat dalam dunia lah..xda sapa boleh lawan..tp anak buah aku skrg,aku tnya nnt besar nak jd apa..dgn yakin dia ckp nak jd doktor..keluar air liur beb dgr..umur anak buah aku time tu baru 4 taun...aku yg dah 24 taun ni pun masih gak idup dlm gua lg..nak jd cekgu..selama aku hidup,aku xpernah terfikir pn nak jd doktor..lg2 aku bkn bdk pndai...bkn stok2 list harapan sekolah...hahaha...jd,mmg sah2 aku gila la klu terlintas dlm otak aku nak jd doktor..

kesempatan yang aku dpt ni,mmg aku xsia-sia kan...sbb aku mmg suka mengajar...kwn aku ckp aku bkn suka mengajar,suka mengarah...ahhhh aku xpedulik...yg pntg aku suka...kali ni aku mengajar sekolah menengah...sblm ni aku pernah mengajar sekolah rendah..guru ganti gak mcm skrg..aku pernah gak mengajar bdk2 istimewa ni...and menurut pndagan aku, lg senang ajar bdk2 istimewa ni dr yg xistimewa..

bdk2 sekolah skrg nakal xingat..aku menerangkan kat depan, dorang dah bergusti kat belakang..aku diam kan depan, dorang lari plak keluar..aku suruh salin nota, sikit je dah kata penat..lg lah time aku ckp nak buat ujian, mcm2 alasan bdk2 ni bg aku supaya xda ujian..tp, aku rasa aku oke kot ngn bdk2 aku..dorg baik sbnrnya..tp ya lah kan umur2 15 16 17 taun, mmg zaman dorg lah...pendak kata,sapa x cipta sejarah time ni kat sekolah, mmg rugi seumur hidup..aku pun nakal gak time sekolah..tp aku ckp pada bdk2 aku,nakal xpa..tp jgn jd jahat...sbb bg aku, being nakal is a normal..mak aku pn ckp mcm tu..bdk yg xnakal, dia sbnrnya xnormal...lg2 aku study psikologi time u dulu..aku fhm lah...

tp aku tgk,cekgu2 skrg ni xbest mcm cekgu2 zmn aku...cekgu2 zmn aku dulu suma cool...jarang nak merotan..jarang nak mendenda..ada pn sorang dua jek..tp kalah gak ngn cekgu2 lain..lastly, jd org gak kwn2 aku suma even xbyk kena denda...ni bg lah, rotan is not a solution lah pd zmn skrg ni...sikit2 nak denda, sikit2 nak pggil ibu bapa dtg sekolah...aku rasa, sapa2 yg nak cekgu kena ambik subjek psikologi selama 3 taun supaya dorg tau how 2 handle emosi bila berhadapan dgn murid2 zmn mark eliot zulkerbeg ni..xboleh dah buat mcm dulu..dulu ya lah...murid segan ngn cekgu...takut giler babi nak jmpa cekgu...aku ongt lg zmn aku sekolah,nak masuk bilik guru pn lama sgt berdiri dpn pintu sbb takut..siap osom lg ngn kwn sapa yang msti jmpa cekgu...xbrani nak bercakap..nak pandang mata cekgu pn xbrani..ini zmn aku...berlaku pn..tp skrg ni aku tgk, keseganan ni dah xda...kita nak ubah sistem keterbiasaan mereka, xboleh...aku rasa, kita kena ubah cara kita nak didik mereka...no need denda2 segala..rotan2 segala...teriak2 pn xpyh...lg korang buat g2, lg bdk2 naik kepala...mcm korang xpernah muda..lg orang xsuka, lg itu lah yg akan d buat...kena ada cara lain n mmg cekgu zmn skrg, kena ada hati yg cekal..kena taf...sapa2 yg rasa dia cepat nak je nak rasa give up, aku sarankan, baik xpyh jd cekgu..cari je keja lain..kurang jugak lah persaingan nak jd cekgu skrg ni :)

oke lah..penat dah menaip..xsolat lg ni..hehehe...
babai...

2 ulasan:

  1. haha..dan aku antara cegu yg dak merotan..ehehe..gunakan senyuman n keseriusan d muka jak..kih3....like to be a teacher!!

    BalasPadam
  2. hehe..iya teacher...jgn merotan nnt 1 sekolah mu kena histeria...hahaha

    BalasPadam

kau cakap lah