Selasa, Januari 25, 2011

kita merdeka ka??

berhabuk blog xpenah vakum...bkn apa, aku nak sangat tulis entry..dlm kepala ni byk mcm nak tulis tp memandangkan sejak dua menjak ni wa cbuk,semangat nak menulis 2 menjadi kurang n semakin bekurang...tp mlm ni,oke kot...sbb rindu gak kan blog sndri..lg-lg lps d iktiraf dah jd ahli wasaber..thanks 2 admin lah sbb sudi gak menerima diriku ini..ceh...

aku cerita something ni...yang aku rasa berlaku dalam hidup korang jugak..t 1st aku nak bgtau, aku bkn org yg banyak ilmu...aku menulis cincai jek...ikut apa yang ada dlm kepala hotak aku...klu korang rasa apa yang aku tulis kali ni xngam ngn mental korang,aku xboleh nak kata apa sebab pendapat aku,apa yg ada dlm kepala n hati aku...klu pendapat korang tu,korang tulis sendiri la erk..:)

aku nak sentuh skit tentang budaya hidup kita skrg ni..dont worry..aku xkan sentuh soal agama sbb aku pn bkn org yg baik sangat..aku nak sentuh pasal sosial hidup bermasyarakat kita skrg ni..sejak korang dlm perut lg korang msti selalu jek dgr psl malaysia yang tercinta ni merupakan negara yg pelbagai kaum..yang menerima suma bangsa dgn hati yg terbuka..pas 2,time sekolah kita belajar tentang sejarah..bagaimana kita merdeka,bagaimana rukun negara tercipta,bagaimana perpaduan hidup dpt kita nikmati ari ni...kira kita bersyukur lah der sbb kita mcm2 bangsa pn,boleh jek idup bejiran..boleh jek mkn sepinggan..klu korang g indon,korang sorry lah klu boleh jd cina even korang mmg asli cina dr zaman nenek moyang lg..korang kena jd melayu indon..

napa aku sentuh psl cina??oke...bos aku cina(tp aku dah resign)..dia oke...apa2 boleh bawa bincang...1st aku rasa,bangga gak lah sbb bos cina boleh percaya aku..aku minta cuti nak g interview ari 2 pn dia oke je...dia siap ckp lg,klu nak resign,bgtau dia....oke lah...sbb aku bkn nak keja smpai mati kat c2..aku ada masa dpn beb...tp,sejak kebelakangan ni,perangai dia pelik...makin jadi2..aku tau lah apa sebab...suka sangat marah2 xtentu psl..pas 2 kwn aku mus dia berhentikan keja tanpa notis 24 jam...shit!!!!aku mls nak cerita pnjg sbb point aku bkn psl bos aku..haha...pas 2 dia siap ckp ngn kwn aku 2,klu lps ni xda keja lg,boleh cari dia balik..taik apa..ingt dia jek ke yg boleh bagi keja ngn kami ni?aku marah btul lps dia ckp gni..pas 2,boleh2 dia ckp lps ni xpyh ambik melayu lg keja...ambik cina jek?weiiii....apakah???racist sungguh...(aku dah nak mula memaki lah ni) ko ingt ko duduk shanghai ka?ni malaysia der...sabah lg...

point aku kat sini sbnrnya nak ni....
rugi kita belajar sejarah selama ni klu xpndai nak aplikasi..penat je otak ko baca buku psl perpaduan pas 2 yo yo oo tulis dlm kertas jwpn 'malaysia merupakan negara yang mempunyai penduduk yang pelbagai bangsa dan hidup aman damai tanpa persengketaan dan bla bla bal....' penipu sungguh...berabis nak dpt A spm subek sejarah pas 2 ko kuar ko xtau apa pun psl sejarah...betul lah kata mahathir yang kita ni sebenarnya xmencapai lagi objektif hidup bersatu padu dan xkan tercapai pn smpai tahun 2050 sekalipun..skrg ni kita tgh sdg cuba je ikut law...ko tinggal malaysia,ko kena terima kepelbagaian masyarakat...xboleh nak bantah2..klu tak,isa ko nnt...kita xpun bersatu padu sebenarnya..

bukti depan mata weiiii....taman-taman perumahan,ada kwsn masing2...ada kwsn cina, ada kwsn melayu,ada kwsn india...aku tau lah sbb aku jual rumah...yang cina nak berjiran ngn cina jer..xnak klu ada melayu..bukti der...time zmn u pn,menangis lah korang nak jmpa 3 kaum ni geng karas..ada pn,jarang sangat nak jmpa..lg lah zmn2 skolah...siap ada puak lg...huh!!!!skrg ni aku keja sementara jd guru ganti..kat sekolah 2 aku tgk lg lah guru2 cina dia, dgn geng2 dia jer...melayu pn sama gak...xnak lah duduk sama2...nak gak duduk ikut bangsa..aku tau lah benda ni akan smpai tahap mana...skrg pn bangsa lain sibuk nak pertikaikan hak masing2...ntah lah...aku mls nak ulas lanjut tentang ni biarpun ati aku bekobar2 nak tulis...nnt ada plak yang maki aku kat sini...

oke lah...ni jek dulu..len kali aku cerita lg..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

kau cakap lah