Ahad, Januari 09, 2011

tulisan picisan



aku xda idea nak tulis psl apa..tu pasal aku xda entry baru 2 ari ni..kwn aku dah sibuk tnya mana entry baru...bangga jugak lah sbb tulisan aku dihargai dan ada yg menantikan tulisan aku..hehe..

time aku online jap td,aku buka lah lmn web http://imaen.blogdrive.com/ sbb aku suka baca tulisan dia..imaen ni penulis novel kat jemari seni(js)..ramai yang kenal sangat dgn dia sbb klu ckp psl js,msti orang hanya akan sibuk ckp psl hlovate..dah xpandang dah penulis lain..aku pn peminat hlovate..suma novel dia aku dah ada..melalui hlovate aku kenal imaen.novel pertama imaen yg aku beli ialah 'BOHEMIAN'

selain peminat tegar cerita2 orang putih,aku juga peminat tegar novel2 melayu..aku suka membaca...aku suka bercerita mengenai novel2 yang aku baca even dgn orang yg xsuka membaca..aku pedulik hapa...tp org2 sekeliling aku kebanyakannya bkn org yang suka membaca..sbb bg mereka,membaca novel ni membuang masa..membaca novel ni untuk orang2 yang jiwang..

oh no bebeh...korang xtau..bg orang2 mcm aku yang gemar sangat membaca,ada kepuasan yang sukar nak diceritakan bila membaca..lagi2 bila bahan bacaan tu sesuatu yang sangat menarik perhatian..tp zaman sekarang ni aku tgk,mmg ramai yang suka membaca..tp bahan bacaan haprak..semua nak tau psl hiburan semata2..industri majalah kat malaysia xpyh kerja keras..tiap bulan goyang kaki sbb income masyuk..jelek xjelek 1-1 majalah tu,tetap laku mak ckp nok sbb kegemaran rakyat kita ni..sanggup buang duit nak beli mjlh yg xda ilmu langsung..aku pn mcm tu jugak dulu...sanggup berabis nak beli majalah tp lama kelamaan, aku rasa bodoh sbb isi otak aku dgn bahan2 yg xda guna..

untuk pengetahuan korang..xtau lah klu korang dah tau,aku nak gak bgtau.purata seorang rakyat malaysia membaca adalah 8-12 buah buku setahun..purata tu...tu pn 12 buah buku tu purata untuk kanak-kanak yang baru nak naik...mksudnya bdk2 sekolah lah..apakah??12 jek??ko sekolah 12 tahun dr drjh 1 smpai tgkatan 5..klu smbg form 6 lg...pas tu,kajian jugak menunjukkan bila dah meningkat dewasa,mksdunya yg masuk alam universiti lah...purata membaca hanya 8 buah buku...lagi,apakah??patut makin naik lah..ni tak..makin turun..patut lah industri buku kat malaysia ni xberkembang pesat...fikiran rakyat pn haprak..

aku sbnrnya nak cerita psl entry dr imaen yang dia cerita psl novel 'SIGARANING' tulisan beliau byk dikembalikan oleh pengedar kepada syarikat js..tak tau sebab apa..imaen sendiri kecewa sbb karya beliau seperti x dihargai..t bg aku,novel imaen spt bohemian,sigaraning,labyrinth,seikat kembang merah ada sesuatu yang bernilai di dalamya.tak tau bg korang,tp bg aku..tulisan imaen dekat dengan hati...kenapa erk??

sbb utama dia....
pendekatan agama dalam novel imaen sangat ringan..maksud aku,senang nak baca dan x payah korang rasa takut sangat...senang nak faham untuk orang2 yang seperti aku.yang pendidikan agamanya x seberapa...aku boleh baca dengan senang hati dan x perlu rasa berdosa sangat...hihi...

then,imaen suka ajak pembacanya berfikir..satu aktiviti yang aku rasa sangat sehat untuk otak2 yang malas nak fkr banyak...klu korang baca n xnak berfikir pn xpa..imaen dah sediakan penutup cerita dengan terbaek sekali..tp klu korang nak jugak berfikir sebelum baca ending dia,aku rasa itu jalan terbaek untuk buat otak korang yang dah lama beku supaya bekerja...

and last, jalan cerita yang imaen buat,sangat best and aku rasa sangat rasional untuk kita yang duduk di malaysia ni..bayangan cerita dia xlah sampai luar alam mcm sesetengah novel melayu yang membayangkan benda yg macam2 sampai aku rasa "eh..kat malaysia ni ada ke macam ni" and kdg2 "eh...wujud x cerita mcm ni kat dunia" hoho....klise...

aku dah xtau nak cakap apa..aku rasa entry aku kali ni serabut..tp xpa..yang penting aku dah tulis apa yang aku rasa..biarpun aku bukan lulusan sastera yang belajar tentang penulisan,tp aku orang2 yang mengangkat tinggi martabat sastesa melayu..yeahhhhh...

4 ulasan:

  1. hehe..finally..ad jgak entry,,i keep waiting ok..
    well..ak rsa ak byk sdh bku ku bca slama idup ni..bku akdemik...haha..klu non-akdemik ni..ak bca bku yg ko bca jak la,n adala ckit2 bku motivasi yg ak pnya sndiri,,hehe

    BalasPadam
  2. ko tau...aku becerita dgn dayah time d kk ari 2..kami becerita sblm tidur...byk lah hal yg aku ckp dayah xpercaya aku boleh tau semua 2..aku ckp ngn dia,rajin jak ko membaca..apa2 jak..sbb setiap bhn bacaan 2 ada ilmu di dlmnya..berpun novel chenta...:D

    BalasPadam
  3. caya la lin...ni baru la...idup lina !!! hahahaha...sapa lg mo sokong karya2 sastera kita klu bukan kita sendiri...tp skrg ni ssh tau mau mbaca ni...kbyknnya lbh kpd hiburan...aq ni mbaca pn ikut mood...hahahaha...ba,truskn mperjuangkn sastera melayu negara...

    BalasPadam

kau cakap lah